Щорічна кампанія подання електронних декларацій за 2024 рік. Декларуйся доброчесно!
Щорічна кампанія подання електронних декларацій за 2024 рік. Декларуйся доброчесно!
Фахівці відділу запобігання корупції надають практичну допомогу та роз’яснення щодо заповнення та подання електронних декларацій, шляхом проведення офлайн та онлайн навчань, практичних тренінгів. Навчання проводяться із дотриманням заходів безпеки особового складу, в особливих випадках – у приміщенні бомбосховищ. При проведенні навчань до відома особового складу доводяться вимоги Закону України «Про запобігання корупції» щодо декларування, новели законодавства, актуальні роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції, судову практику щодо притягнення до відповідальності за порушення вимог фінансового контролю.
Також фахівці надають консультації каналами телефонного зв’язку та персонально – за наявності особливих проблемних аспектів (практичних кейсів), які виникають під час декларування.
Фахівцями відділу запобігання корупції забезпечено використання пілотного проєкту – «Інтелектуальний моніторинг», у тому числі із використанням технологій штучного інтелекту.
За результатами проведення щоденного моніторингу, при виявленні фактів подання декларацій із наявними технічними, логічними, арифметичними помилками забезпечено інформування декларанта та надання практичної допомоги щодо усунення недоліків та подання виправленої декларації. Така новітня практика беззаперечно забезпечує найвищий рівень доброчесності під час декларування
Декларування – це не просто бюрократична формальність. Від точності поданих публічним службовцем даних залежить довіра суспільства до них, адже прозорість у декларуванні дозволяє запобігти корупційним ризикам та підвищує прозорість влади.
Закон передбачає чіткі наслідки за відображення неправдивих відомостей в декларації – від дисциплінарної до кримінальної відповідальності.
Кримінальна відповідальність за ст. 366-2 КК України “Декларування недостовірної інформації” настає, якщо розбіжність між внесеними декларантом та достовірними відомостями становить:
- від 500 до 2 тис. прожиткових мінімумів для працездатних осіб, тобто в цьому випадку загрожує покарання у вигляді штрафу в розмірі від 3 тис. до 4 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 тис. грн - 68 тис. грн), або громадських робіт від 150 до 240 годин, або обмеження волі до 2 років із забороною займати певні посади до 3 років.
- понад 2 тис. прожиткових мінімумів для працездатних осіб – покарання у вигляді штрафу від 4 тис. до 5 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, громадські роботи, обмеження або позбавлення волі до 2 років, а також заборона займати певні посади до 3 років.
Адміністративна відповідальність, передбачена ч. 4 ст. 172-6 КУпАП “Порушення вимог фінансового контролю”, настає, якщо невідповідність даних, зазначених у декларації, становить розмір від 100 до 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. В цьому випадку відносно правопорушника застосовується штраф від 1 тис. до 2,5 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Крім того, відповідно до законодавства, зокрема до ч. 2 ст. 65-1 Закону України "Про запобігання корупції", якщо суд не позбавив особу права обіймати певні посади або займатися діяльністю, пов’язаною з державними функціями або з функціями місцевого самоврядування, вона може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності.
Відомості про осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, вносяться до Реєстру корупціонерів.
НАЗК проводить повні перевірки декларацій за ризик-орієнтованим підходом. Порядок проведення повної перевірки декларації розмежовує поняття недостовірних та неточних відомостей залежно від розміру виявлених розбіжностей у декларації.
Недостовірні відомості – це відомості у декларації, які відрізняються від достовірних на суму, що перевищує 100 прожиткових мінімумів та/або відомості, які не дають змоги ідентифікувати члена сім’ї суб’єкта декларування чи об’єкт декларування.
Відомості, зазначені у декларації, які відрізняються від достовірних на суму, що не перевищує 100 прожиткових мінімумів, та/або відомості, які не відповідають дійсності, але за сукупністю інших відомостей дають змогу ідентифікувати члена сім’ї суб’єкта декларування чи об’єкт декларування, є неточними.
Як обчислюється розмір недостовірних відомостей?
- Визначається різниця між задекларованими та достовірними даними по кожному об’єкту;
- Обчислюється загальна сума розбіжностей у кожному розділі декларації;
- Загальна сума усіх невідповідностей у декларації відображається у висновку “Довідки за результатами проведеної повної перевірки” як результат проведення повної перевірки в частині з’ясування достовірності задекларованих відомостей.
Висновок про те, чи встановлені розбіжності у декларації є неточними чи недостовірними відомостями, залежить саме від загальної суми виявлених розбіжностей даних у всіх розділах декларації.
Що робити декларанту, якщо він виявив в декларації помилку?
Декларант має 30 днів після подання декларації на внесення виправлень. Якщо цей строк пропущений, можна подати пояснення через персональний електронний кабінет Реєстру декларацій, додавши документи, які підтверджують помилку.
Важливо! Якщо пояснення подані до початку повної перевірки декларації, уповноважені особи НАЗК врахують їх при аналізі.
Щоб уникнути помилок в деклараціях, НАЗК радить:
- перевіряйте всі дані перед поданням декларації;
- використовуйте функцію автозаповнення чернетки декларації, щоб уникнути технічних помилок;
- не ігноруйте повідомлень про помилки у Реєстрі декларацій – своєчасне їх виправлення допоможе уникнути наслідків.